woensdag 4 november 2009

Les 1 Didactiek

Je moet voor jou je beste werk meenemen van de toelating. En wat vertellen over hoe je hier bent gekomen.
Ik had gekozen voor naakt model die ik gemaakt heb tijdens de vooropleiding. De opdracht was het naaktmodel in 3 verschillende posities na te tekenen/schilderen. Dat was bij mij heel saai geworden, zowel de compositie als de manier waarom ik had geschilderd. Toen heb ik kranten gedeeltelijk erover heen geplakt en daaroverheen ben ik weer kan tekenen en schilderen. Meestal maakt ik iets en dan ben ik er tevreden over. Bij dit werk was dat dus niet zo en ben ik erop door gaan werken, waardoor het beeld veel sterker en interessanter werd. Daar heb ik dus veel van geleerd.

Ik had een werk meegenomen die ik met de vooropleiding heb gemaakt bij Loukie. Dat was een naakt schilderij. In de eerste les moesten we een vrouw in 3 verschillende posities na tekenen en later ook schilderen. De tweede les kregen we weer een naakt model en moesten we weer 3 positie nateken en schilderen, maar van te voren moesten we met krant de ondergrond beplakken en dan daaroverheen schilderen en tekenen. Toen ik deze opdracht had gehad dacht ik ga met de eerste een beetje experimenteren en ga daarover heen gedeeltelijk krant plakken en dan weer met krijt en verf eroverheen. Dat werd dus echt super interessant. Ik vond het ook heerlijk om met al die materialen aan het werk te gaan.
Ik heb op het Pantarijn in Wageningen gezeten. Daar kreeg ik les van Anja Rijsemus en Christel Schipper. Anja Rijsemus was mijn teken en schilder lerares. Ze was altijd heel enthousiast. Ze gaf mij dan ook som individuele aandacht. Anja die zag mij altijd druk bezig en vroeg me dan wel eens om mijn proces uit te leggen. We gingen dan samen kijken wat ik had gemaakt en wat goed en minder goed eraan was.

Mijn moeder heeft allerlei creatieve cursussen gedaan en was altijd bezig met van alles en nog wat. Onbewust heb ik dat toch allemaal meegekregen. Ik kreeg ook altijd zin om mee te doen als ik haar aan het werk zag.

Ik denk dat door Anja en mijn moeder ik hier terecht ben gekomen. En dat was geheel mijn eigen keuze, maar zei hebben mij geïnspireerd.

Nadat de hele klas heeft verteld wie hun inspiratie was om hier nu te zijn en wat zijn of haar eigenschappen van docent schap waren krijg je onderstaand rijtje competenties.

Competenties:

• Gelegenheid bieden

• Blik verruimen / grenzen verleggen

• Uitdagen

• Enthousiastmeren

• Interesse (oprecht)

• Problemen helpen

• Individuele gerichtheid

• Werk bespreken

• Docent kijkt mee  geeft je nog een kans

• Talent zien in kind

• Opbouwende kritiek

Ik vond deze les heel goed. Door deze les weet iedereen meteen wat meer van elkaar. Even de achtergrond en hoe ze hier terecht zijn gekomen. En omdat er soms best heftige verhalen verder verteld wordt je wel meteen hechter met elkaar en krijgt je nog meer respect voor elkaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten